Reisverslag  van een bezoek aan Israël ter gelegenheid van de charter van
Agora Club 1 Tel Aviv en Agora Club  2 Petah Tikva van 9 – 12 maart 2017.

Op dinsdag 7 maart zijn we vertrokken van Schiphol naar Tel Aviv en we kwamen in de vroege ochtend van 8 maart aan in Haifa, waar we te gast waren bij Yifat en Tvika Rom.  Yifat is de grondlegger van Agora in Israël en al sinds 7 jaar bezig om vrouwen in Haifa en door heel Israël te interesseren om lid te worden van Agora Club International.  Zij was bij vele charters en AGM’s aanwezig en dus echt een bekend gezicht binnen Agora International, maar Agora in Israël wilde niet lukken tot er dames in Tel Aviv belangstelling toonden. Toen ging het snel en nu werd naast Tel Aviv als de 1e club ook  Petah Tikva als 2e club geinstalleerd door Ursula Lejeune, de Internationaal Presidente.  Tevens werd het nationaal bestuur geinstalleerd met als voorzitter Riki Yakobi.  Ook in Haifa is er nu een club in oprichting en er volgen nog meer. Dus nu gaat het ineens goed met Agora in Israël.  Yifat’s droom is werkelijkheid geworden en dat verdient ze ook na alle inspanningen.

Woensdag 8 en donderdag  9 maart waren er pre tours onder leiding van een geweldige gids naar o.a. Nazareth, Galilae, Akko and Caesaerea.  Allemaal bijzondere historische plekken.
Op woensdagavond werden we uitgenodigd voor een homeparty bij een van de leden van Agora Club Haifa i.o. en werden er heerlijke typisch Israelische gerechtjes  geserveerd die door de leden zelf waren gemaakt.
Na de excursie van donderdag  werden we rond 19.00 uur in Tel Aviv verwacht in het Metropolitan Hotel voor de registratie. Daarna was er een rondleiding door Sarona, Tel Aviv, een soort  markt met allemaal winkeltjes en restaurantjes.

De volgende dag, vrijdag  10 maart was de charter die begon om 9.00 uur met koffie en taart en duurde tot 12.30 uur en dat was een hele zit. Italie was moederclub en met een grote delegatie aanwezig. Het was dus druk en heel veel toespraken en presentaties van de serviceprojecten, want dat vinden ze in Israël heel belangrijk.  Ook liep iedereen wat door elkaar heen en was het nogal rommelig voor de toeschouwer.  Aan het einde was er dan het moment voor de vaantjes en cadeautjes overhandiging, maar ook dat was wat chaotisch omdat er hele delegaties samen gingen.  Dus de hele groep uit Duitsland, Frankrijk, België en heel veel Italianen en Mihaela uit Roemenië en ik helemaal alleen op het laatst. Maar de Nederlandse cadeautjes werden op prijs gesteld en de vaantjes werden gewisseld.

Na de charter gingen we met de bus naar de Carmel market en kregen we een culinaire rondwandeling over de markt onder leiding van een acteur/gids.  Het was echt heerlijk al die kleine proeverijen.  Bovendien was het Purim (dat is een soort Israelisch carnaval) en dus was het overal heel gezellig met verklede mensen en muziek en dans.  Na deze culinaire tour werden we nog rondgeleid door het oude Jaffa, dat is het oorspronkelijke Tel Aviv met oude haven en kleine nauwe straatjes.
Om 20.00 uur werden we verwacht in een plaatsje buiten Tel Aviv voor de feestelijke afsluiting van de charter in het huis van voorzitter Rikki waar alles omgetoverd was met grote ronde tafels en een heerlijk buffet en na afloop een DJ die lekkere dansmuziek speelde en er werd volop rond het zwembad gedanst door de dames en heren.

Problematisch was alleen het vervoer.  We moesten zelf met taxi’s  naar deze locatie en op vrijdagavond (Sabat) en met Purim (het carnavalsfeest) waren er bijna geen taxi’s de vinden en ze vroegen de dubbele prijs.  Maar uiteindellijk is iedereen er gekomen, alhoewel wij bijna een uur te laat gearriveerd zijn en dat was wel echt jammer.  Bij terugkeer naar Tel Aviv hadden we hetzelfde probleem en moesten er allerlei buren en vrienden ingezet worden om iedereen weer terug te brengen.  Dit was dus echt niet zo slim geregeld.

De volgende ochtend om 07.00 uur was er wel een bus voor de excursie naar Jerusalem, de Dode Zee en Masada.  Bijna alle genodigden gingen mee met deze excursie en het was dus een bus vol en ook zeer de moeite waard.  De dames van Agora Tel Aviv hadden gezorgd voor kleine snacks in de bus en een gids.  Het was een prachtige dag waarin we veel gezien hebben en weer leuke contacten gelegd met andere Agora clubs .  Daar zijn deze gelegenheden natuurlijk uitermate geschikt voor.  Aan het einde van de middag rond 17.00 uur konden we nog gaan zwemmen in de Dode Zee en ons laten insmeren met de geneeskrachtige modder.  Moe maar voldaan keerden we terug in Tel Aviv rond 20.00 uur en dat was wel echt een lange dag.

Van zondag de 12 tot zaterdag de 18e maart hebben Gunther en ik een auto gehuurd en zijn samen verder gereisd om Israel beter te leren kennen  en door de Golan hoogte gereden aan de Syrische grens en prachtige plekjes gezien aan de Libanse grens en uiteraard nog een paar dagen in Jerusalem gebleven.

Al met al hebben we een geweldige reis gehad met heel veel indrukken en hebben we kennisgemaakt  met bijzondere mensen.  Heel veel dank zijn we verschuldigd aan ons gastgezin Yifat en Zvika Rom in Haifa die ons met andere ogen naar Israel hebben leren kijken.  Veel gesprekken gevoerd over het leven in Israël en de opvoeding van de kinderen en de kijk op de wereld.

Bijzonder !!! Een hele mooie gelegenheid om kennis te maken met een land en dat alles dankzij AGORA !